loading...
test
test بازدید : 20 جمعه 15 فروردین 1393 نظرات (0)

این باغ در سال ۱۲۷۶ هجری قمری توسط نور سلطان محمد میرزای سیف‌الدوله؛ حکمران ملایر در دوره ناصرالدین شاه (و از نوادگان فتحعلی شاه قاجار) به منظور تفرجگاه و تفریحگاه مردم شهر وقف شد که بعدها به منظور تجلیل از واقف، «سیفیه» نامیده شد.

از آنجا که سازندگان این بوستان مهندسان ایتالیایی بوده‌اند، این پارک را به شکل صلیبی و بیضی ساخته‌اند. چارچوب کلی باغ تحت عوامل داخلی است و احتمالاً این باغ به تقلید از شیوه باغ‌سازی دوره صفویه در اصفهان (چهارباغ اصفهان) ساخته شده است. در واقع به این دلیل که سیف‌الدوله مدتی در اصفهان زندگی می‌کرد، این عامل را در باغ‌سازی به این روش که در معماری قبل از دوره صفویه و قاجار نیز معمول بوده است را بی‌ثمر نمی‌توان دانست. این بوستان دارای دو استخر و یک مسجد می‌باشد که توسط سیف‌الدوله احداث شد و ساختمانی که ظاهراً محل سکونت بانی آن بوده است.

مصالح به کار گرفته شده در مجموعه باغ سیف‌الدوله به تناسب نیازهای قسمت‌های مختلف بنا عبارتند از سنگ، گِل، چوب، آجر، خشت، ساروج، کاشی و ملاط گچ.

در محوطه این پارک که در گذشته محل سکونت اختصاصی حاج سیف‌الدوله بود، آرامگاه وی و مزار امیر المؤید (نوه سیف‌الدوله که در واقع مالک اصلی پارک و اراضی اطراف آن بود) و ۷ قبر دیگر بنا شده است. این مقبره دارای پلان چهارضلعی می‌باشد که بر فراز آن گنبدی واقع شده است. در داخل مقبره علاوه بر اتاق بزرگی در وسط با پوشش گنبدی شکل، ۴ اتاق کوچک مربع شکل به ضلع ۴ متر با پوشش نیم گنبدی نیز بنا شده که هر کدام با دو ورودی به بیرون راه پیدا می‌کنند و با دو ورودی به داخل مقبره ارتباط می‌یابند. در داخل مقبره تابلویی بزرگ که بر روی آن آیاتی از قرآن نگاشته شده به چشم می‌خورد و نیز چند عکس از سیف‌الدوله، امیر المؤید و افراد خانواده وی مشاهده می‌شود.

در اوایل دوره مشروطیت و هنگامی که هرج و مرج کشور را فراگرفته بود، این پارک بارها مورد غارت قرار گرفت و خسارت‌ها و ویرانی‌های بسیاری بر آن وارد شد ولی سیف‌الدوله با علاقه‌ای خاص اقدام به جبران خسارت‌ها نمود و تا پایان عمر عهده‌دار این امر بود. پس از سیف‌الدوله نوه ایشان عهده‌دار این امر گردید و در وصیت‌نامه خود این باغ را به شهرداری شهر واگذار کرد و از آن پس حفظ و نگهداری این مجموعه تاریخی بر عهده شهرداری ملایر قرار گرفت.

باغ سیف الدوله باغ و مقبره سیف‌الدوله

باغ سیف الدوله2 باغ و مقبره سیف‌الدوله

باغ سیف الدوله3 باغ و مقبره سیف‌الدوله

باغ سیف الدوله4 باغ و مقبره سیف‌الدوله

باغ سیف الدوله مقبره2 باغ و مقبره سیف‌الدوله

باغ سیف الدوله مقبره3 باغ و مقبره سیف‌الدوله

test بازدید : 26 جمعه 15 فروردین 1393 نظرات (0)

منطقه حفاظت شده لشگردر در شرق و جنوب شرق شهر ملایر قرار دارد. این منطقه با مساحتی در حدود ۱۶ هکتار به سبب ویژگی‌های طبیعی، دارای تنوع گیاهی و جانوری مناسبی بوده و از اکوسیستم‌های پویا و تا حدودی بکر استان همدان محسوب می‌شود.

این منطقه از لحاظ موقعیت طبیعی و توپوگرافی دارای سه منطقه کوهستانی، تپه ماهوری و دشتی می‌باشد. ارتفاع بلندترین نقطه این منطقه ۲۷۵۸ متر از سطح دریا می‌باشد. مناطق کوهستانی این زیستگاه محل زندگی کل و بز و مناطق تپه ماهوری آن زیستگاه گونه حمایت شده قوچ و میش ارمنی می‌باشد و مناطق دشتی نیز به سبب تغییر نوع کاربری زمین از جانب روستاییان، به صورت کشت باغ‌های انگور درآمده است.

از پستانداران منطقه می‌توان پازن، گوسفند وحشی، گرگ، شغال، روباه، تشی، خرگوش، گورکن، کفتار و رودک و از پرندگان کبک، تیهو، باقرقره، عقاب طلایی، فاخته، دلیجه، کمر کولی، پری شاهرخ و چکچک و از خزندگان انواع مار را می‌توان نام برد.

منطقه حفاظت شده لشگردر دارای چشمه‌های دائمی و فصلی متعددی بوده و از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است به طوری که اکثر ذخایر گیاهی استان همدان در آن دیده می‌شود. پوشش گیاهی در ارتفاعات ضعیف‌تر از دامنه‌ها است. در اطراف چشمه‌ها و جویبارها، گیاهان علوفه‌ای غالب هستند در حالی که در ارتفاعات گیاهان درختچه‌ای به ویژه گون و کلاه میرحسن فراوان دیده می‌شود. در دامنه‌ها گونه‌های متعددی از گندمیان و تیره نعناعیان به فراوانی می‌روید. در این منطقه انجیر و بادام کوهی نیز مشاهده می‌شود.

در مجموع کلاه میرحسن، گون، گل گندم، بروموس، علف بادبزنی، نخود وحشی، پیچک صحرایی، خاکشیر، میخک، کنگر، علف چای، زنبق وحشی، کاکوتی، اسپند، چوبک، شکرتیغال، آلوچه وحشی، زالزالک وحشی، رز و بید وحشی، انجیر کوهی، بادام کوهی، یونجه وحشی و لاله واژگون از عمده‌ترین گیاهان منطقه لشگردر می‌باشند.

از گیاهان دارویی منطقه نیز می‌توان به کنگر، کاسنی، ریواس، کاکوتی، شیرین بیان، بارهنگ، پون، پنیرک و شمعدانی اشاره کرد.

این منطقه در زمستان سال ۱۳۶۳ خورشیدی به عنوان «منطقه شکار ممنوع» معرفی شد و پس از آن به جهت بهبود شرایط اکولوژیکی و زیستی در زمستان سال ۱۳۶۹ خورشیدی به عنوان «منطقه حفاظت شده»، مطرح شد.

منطقه حفاظت شده لشگردر منطقه حفاظت شده لشگر

منطقه حفاظت شده لشگردر4 منطقه حفاظت شده لشگر

منطقه حفاظت شده لشگردر5 منطقه حفاظت شده لشگر

منطقه حفاظت شده لشگردر6 منطقه حفاظت شده لشگر

test بازدید : 28 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

 

به گفته اکبری، به همین منظورلازم است در نظام برنامه‌های توسعه‌ای و بخشی، اولویت، اهمیت، نقش و سازوکارهای عملکردی این مناطق در پیشرفت کشور مشخص و سهم آن نیز تعریف شود. نظام برنامه‌ریزی که در 3 سطح ملی، منطقه‌ای و محلی در کشور و در 3 سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به صورت سلسله مراتبی و زنجیره‌ای در برنامه‌ریزی فضایی عمل می‌کنند و باید در این فرآیند جایگاه مناطق نمونه گردشگری در این زنجیره و حلقه‌های ممتد روشن شود تا به توان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود حداکثر بهره را گرفت.

اکبری خاطر نشان کرد: مناطق نمونه به صورت یک پکیج کامل سرمایه‌گذاری گردشگری عمل می‌کنند و در آنها خوشه‌های فعالیت‌های گردشگری تعریف شده‌اند به طوری که حوزه عملکردی آن را در سطح بین‌المللی معرفی کرده اند. توجه به بسترهای مناسب خدماتی برای گردشگران از یک سو که از وظایف خدمات‌رسانی دولت‌ها به گردشگران است و از سوی دیگر رفع تنگناهای سکونتگاه‌های انسانی که امکان بهره‌برداری سایر بخش‌های اقتصادی به اندازه اقتصاد گردشگری وجود ندارد، با کمک بخش خصوصی در این حوزه امکان‌پذیر است.

مدیرکل دفاتر مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری خاطر نشان کرد: برای تحقق اهداف عالیه سیاست‌های توسعه و برنامه‌های کلان کشور، به مناطق نمونه گردشگری با فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری، باید به صورت جامع نگریسته شود و جایگاه آنها در سطوح برنامه‌ریزی مشخص شود.

http://chtn.ir/DesktopModules/DnnForge%20-%20NewsArticles/ImageHandler.ashx?Width=200&Height=200&HomeDirectory=%2fPortals%2f0%2f&FileName=INews%2f%d8%a7%da%a9%d8%a8%d8%b1%db%8c+%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b7%d9%82+%d9%86%d9%85%d9%88%d9%86%d9%87.JPG&PortalID=0&q=1&s=1

test بازدید : 33 چهارشنبه 13 فروردین 1393 نظرات (0)

 

گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، «محمد رضا اکبری» گفت: مناطق نمونه گردشگری با هدف تسریع و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری در کشور و به منظور جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مناطق مستعد و قطب‌های گردشگری کشور، به تصویب هیئت محترم دولت رسیده است.

وی افزود: این مناطق برای رشد و شکوفایی و توسعه کلان گردشگری کشور مورد تأکید قرار گرفته بود و در آغاز نیز امید و انگیزه‌های زیادی را برای فعالان و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد نمود.

به گفته وی،  این امر سبب شد تا متقاضیان زیادی برای سرمایه‌گذاران به واحدهای ستادی و استانی روی آوردند، و در این مناطق شروع به فعالیت نمایند. برای تحقق این امر و ایجاد وحدت رویه به منظور اجرا و عملیاتی شدن آن و واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فرآیند اجرا توسط این سازمان تهیه و به ادارات کل استان ابلاغ و ملاک عمل قرار گرفته است.

اکبری افزود: با تصویب این مناطق، انتظار می‌رفت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با سرعت بالا انجام پذیرد و گستره عملکردی آن با مشوق‌های درنظر گرفته شده چشمگیر باشد و حجم زیادی از منابع مالی و سرمایه‌های داخلی و خارجی زیادی را در این عرصه‌ها جذب نماید.

وی اظهارداشت:  با گذشت زمان و تحلیل آنچه گذشته است، متأسفانه نشان می‌دهد فرآیند حاضر و ابلاغی به استان‌ها منجر به طولانی شدن پروسه سرمایه‌گذاری و افزایش بروکراسی اداری و حتی گاهی مانع بزرگی برای جذب سرمایه‌گذاران شده است. در راستای برنامه‌های فراروی دفتر، وضعیت موجود مورد آسیب‌شناسی، و با هدف رفع موانع و مشکلات موجود و تسریع در روند سرمایه‌گذاری، اصلاح و بازبینی فرآیند سرمایه‌گذاری مناطق نمونه گردشگری در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در گام اول بررسی‌های تخصصی در کارگروه‌های واحد ستادی مورد موشکافی قرار گرفت، در ادامه از نقطه نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی ادارات کل استان به عنوان واحد‌های اجرایی سازمان بهره گرفته شد، برای بهره‌مندی از نظرات سرمایه‌گذاران به عنوان ذی‌نفعان اصلی این حوزه، چندین سرمایه‌گذاران موفق و در حال فعالیت این عرصه نیز فرآیند موجود ابلاغ و نظرات آنها نیز جمع‌آوری گردید.

مدیرکل دفاتر مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری اضافه کرد: در نهایت با بررسی همه‌ جانبه فرآیند در حال اجرا بازنگری و فرآیند جدید تهیه و تدوین می‌شود. تا به توان به تسریع سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام و انگیزه لازم و کافی را برای جذب سرمایه‌گذاران در عرصه مناطق نمونه گردشگری فراهم و با رویکرد و نگرش به نقش مناطق نمونه گردشگری در سطح کلان اقتصادی و توازن منطقه‌ای، در توسعه کشور اثرگذار شوند.

 

http://chtn.ir/Portals/0/INews/akbari%20image.jpg

test بازدید : 22 چهارشنبه 13 فروردین 1393 نظرات (0)

 

مدیرکل دفاتر مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری کشور با بیان اینکه مناطق نمونه گردشگری نیازمند رویکرد نوین است گفت: تصویب مناطق نمونه گردشگری در کشور در آغاز یکی از اقدامات اساسی و کارآمد و راهکار مناسب و مطلوب برای توسعه و بهبود فعالیت‌های گردشگری کشور محسوب می‌شد که با تحقق اهداف مورد نظر و جذب سرمایه‌گذاری لازم در آنها، حوزه عملکردی آنها جهش و تحرک اقتصادی را در سطوح کشور سبب خواهند شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، محمد رضا اکبری افزود: دراین بین آنچه مهم و قابل توجه است جدی نگرفتن اهمیت آن، نگرش آماری و بصری به اسم آن، بیراهه رفتن فرآیند آن از آغاز به کار و فاصله گرفتن از اهداف عالیه مورد نظر بوده است و اکنون مناطق نمونه گردشگری نه تنها در رشد، توسعه و بهبود عملکرد اقتصاد گردشگری و فعال نمودن مؤثر بخش خصوصی عمل نکرده اند،بلکه بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر در این عرصه دچار سردرگمی و دلسردی شده و برای سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در این صنعت نیز انگیزه لازم وجود ندارد.

 وی گفت: شاید بتوان یکی از دلایل اصلی و بدیهی چنین وضعی، نادیده گرفتن جایگاه مناطق نمونه گردشگری در برنامه‌های کلان و فرادستی و برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور به صورت ویژه و متفاوت ندیدن مناطق نمونه با سایر تأسیسات گردشگری باشد. این مناطق که با هدف اصلی توسعه منطقه‌ای و اثرگذاری در ابعاد اقتصادی –اجتماعی کشور به تصویب رسیدند، با سرمایه‌گذاری کلان و جذب سرمایه‌های لازم در این بخش محرک و ابزار اصلی توسعه‌ منطقه و ملی هستند.

به گفته اکبری، به همین منظورلازم است در نظام برنامه‌های توسعه‌ای و بخشی، اولویت، اهمیت، نقش و سازوکارهای عملکردی این مناطق در پیشرفت کشور مشخص و سهم آن نیز تعریف شود. نظام برنامه‌ریزی که در 3 سطح ملی، منطقه‌ای و محلی در کشور و در 3 سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به صورت سلسله مراتبی و زنجیره‌ای در برنامه‌ریزی فضایی عمل می‌کنند و باید در این فرآیند جایگاه مناطق نمونه گردشگری در این زنجیره و حلقه‌های ممتد روشن شود تا به توان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود حداکثر بهره را گرفت.

اکبری خاطر نشان کرد: مناطق نمونه به صورت یک پکیج کامل سرمایه‌گذاری گردشگری عمل می‌کنند و در آنها خوشه‌های فعالیت‌های گردشگری تعریف شده‌اند به طوری که حوزه عملکردی آن را در سطح بین‌المللی معرفی کرده اند. توجه به بسترهای مناسب خدماتی برای گردشگران از یک سو که از وظایف خدمات‌رسانی دولت‌ها به گردشگران است و از سوی دیگر رفع تنگناهای سکونتگاه‌های انسانی که امکان بهره‌برداری سایر بخش‌های اقتصادی به اندازه اقتصاد گردشگری وجود ندارد، با کمک بخش خصوصی در این حوزه امکان‌پذیر است.

مدیرکل دفاتر مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری خاطر نشان کرد: برای تحقق اهداف عالیه سیاست‌های توسعه و برنامه‌های کلان کشور، به مناطق نمونه گردشگری با فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری، باید به صورت جامع نگریسته شود و جایگاه آنها در سطوح برنامه‌ریزی مشخص شود.

http://chtn.ir/DesktopModules/DnnForge%20-%20NewsArticles/ImageHandler.ashx?Width=200&Height=200&HomeDirectory=%2fPortals%2f0%2f&FileName=INews%2f%d8%a7%da%a9%d8%a8%d8%b1%db%8c+%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b7%d9%82+%d9%86%d9%85%d9%88%d9%86%d9%87.JPG&PortalID=0&q=1&s=1

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    بیشتر تمایل دارید چه مطالبی در سایت قرار گیرد ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 13
  • بازدید کلی : 1,816